A gyakorlati oktatás és az olajszűrő

Sokkal több meglepetést okozott az egyetem, mint gondoltam. A kertész szakma is lehet izgalmas, de hogy ennyire, azt igazán nem is hittem volna. Már az első évben megismerkedtünk a műszaki tudományokkal, és hamar rájöttem, hogy ez nekem egész jól megy. Traktorok, kombájnok, rotációs kapák belső szerkezetével és működésükkel ismerkedtünk meg. Az oktatónk gyakran, sőt mindig elmondta, hogy mennyire fontos az ápolás, karbantartás, különben cserbenhagy minket a gép a munka közepén. Külön kitértünk a motor elemeire, szűrőkre és azok fajtáira. Azért is beszélt annyit a szűrő fontosságáról, mert egyrészt ezzel az élettartamot növelhetjük, másrészt pedig magunk is cserélhetjük a saját autónkban, motorunkban, ráadásul könnyen beszerezhető online.

olajszűrőElemeztük a szűrőt, felrajzoltuk a vázlatos ábrát, és biztosak voltunk benne, hogy ez a vizsgán is elő fog jönni. Mivel érdekesnek tartottam (és legfőképpen hasznosnak) úgy döntöttem, hogy leírom a működési elvét. Az olajszűrő a motorban található, könnyen hozzáférhető helyen, az olajtartály kivezető részén, ahol az olaj a mozgó alkatrészekhez jut. Lényege az, hogy megtisztítsa az olajat a szennyeződésektől (pl. fémrészecskék), amely úgy megy végbe, hogy egy papír alapú szűrőn át átpréseli egy pumpa a használt olajat. Ezt úgy kell elképzelni, mint egy filter, amin át csak a tiszta olaj jut át, a nagyobb részecskék pedig megakadnak, ezzel is növelve az olajcsere intervallumát. Van egy másik pumpa is, amelyik azt akadályozza meg, hogy a motor leállított állapotában ne folyjon vissza az olaj, ezzel is védve a biztos működést.

Az olajszűrők választéka már nagyon széles, van külön benzines és dízel motorokba, mezőgazdasági gépekhez, sőt vízi járművekhez is, úgyhogy mindenképpen megéri egy kicsit utána nézni. A tanárunk ajánlott is egy oldalt, ahonnan legutóbb a saját autójához rendelte az olajszűrőt, azt pedig, amit kiszedett behozta nekünk az órára megmutatni és elemezni. Kiemelte, hogy egy ilyen szűrő úgy is működhet, mint egy „orvosi eszköz”, ugyanis több hiba is megállapítható belőle, amit egy szakavatott szem már könnyedén felismer és javíthat. Többel között a használt olaj állaga, ha nagyon nyúlós, ragacsos vagy netalántán büdös, érdemes szakemberhez fordulni, mert utalhat komolyabb problémákra is, úgyhogy a csere folyamán nem szabad figyelmen kívül hagyni az elöregedett alkatrészt és annak állapotát.

Ezek után hozott különleges szűrőket is, úgyhogy volt alkalmunk megnézni, hogy milyen van egy repülőgépben vagy egy hajó motorjában, mégis engem jobban érdekelt az, hogy milyen van otthon a mi autónkban. Miután hétvégére hazamentem, megkértem aput, hogy nyissuk fel azt a bizonyos motorháztetőt és nézzük meg, hogy mi van ott. Édesapám természetesen lelkesedett az ötletért, és megvizsgáltuk a Toyota olajszűrőjét. Kiszedtük, szétszedtük, nézegettük, majd mindketten arra jutottunk, hogy megérett a cserére, úgyhogy gyorsan rendeltünk is egy újat az olajwebshopról, amit a tanárunk ajánlott. Következő héten meg is érkezett, amit aztán együtt cseréltünk ki, hiszen az apa-lánya program az autószerelésben csúcsosodik ki. Azóta rendszeresen van, hogy együtt ellenőrizzük az olajszűrőt illetve az olajszintet, és ha bármi rendelleneset találunk, csak fellapozom a jegyzeteim, és a tanárom szavaira gondolok, miszerint a karbantartás olcsóbb, mint egy új gép!